piątek, 10 lutego 2017

Rozprawa o polskim kinie

Siemka wszystkim! ^^


Ferie się już kończą, nad czym, jak pewnie wszyscy, bardzo ubolewam! Nie będę jednak szczegółowo o nich opowiadać, bo w gruncie rzeczy nie robiłam nic wyjątkowego: widywałam się z przyjaciółmi, odwiedziłam rodzinę, nadrabiałam zaległości w czytaniu i oczywiście w filmach. I właśnie na tym ostatnim dzisiaj się skupię. A konkretnie, na tych polskich produkcjach, które niejednokrotnie są ostro krytykowane. Oczywiście, jak wszędzie, zdarzają się gorsze filmy, ale ja udowodnię że, wbrew opinii publicznej, dużo więcej jest jednak tych dobrych.

Zacznę od tych starszych filmów, które przyniosły nam sławę na arenie międzynarodowej, a wśród nich najważniejszy:



W głównych rolach:

Adrien Brody
Thomas Kretschmann
Emilia Fox









Bardzo poruszający film, oparty na faktach. Historia Żyda żyjącego w czasach drugiej wojny światowej. Oglądaliśmy go z klasą na polskim przed Bożym Narodzeniem i pomimo świątecznego klimatu, który nie ułatwiał skupiania się, wszyscy siedzieli jak makiem zasiał i z uwagą śledzili losy głównego bohatera. Bardzo polecam.
Reżyseria: Roman Polański (jest on najbardziej znanym polskim reżyserem na całym świecie!)













Drugie najważniejsze w mojej opinii nazwisko, to Andrzej Wajda, który niedawno odszedł. Do ostatnich chwil nagrywał (ostatni film, "Powidoki", miał premierę w styczniu, na świecie we wrześniu). Był bardzo oddany swojej pracy i jednocześnie pasji, co udowodnił we wszystkich swoich filmach. Moją ulubioną produkcją jego autorstwa jest "Zemsta", choć wiem, że ma na swoim koncie wiele innych świetnych dzieł.







Film powstał na podstawie "Zemsty" Aleksandra Fredry.
PS.: Idealny, jeśli nie chcecie czytać lektury ;)

W głównych rolach:

Janusz Gajos
Andrzej Seweryn
Roman Polański (jak widać nie tylko reżyser, a rolę zagrał perfekcyjnie!)
Agata Buzek
Katarzyna Figura






A przed nami już trzeci z najważniejszych, czyli Jerzy Hoffman. Kontrowersyjny - miewa filmy lepsze i gorsze, a do moich ulubionych należy oczywiście cała trylogia, wśród nich "Ogniem i mieczem".





Film jest ekranizacją powieści "Ogniem i mieczem" Henryka Sienkiewicza, która stanowi pierwszą część słynnej "Trylogii".

W głównych rolach: 

Michał Żebrowski
Izabella Scorupco
Aleksandr Domogarow
Krzysztof Kowalewski
Zbigniew Zamachowski
Wojciech Malajkat







Zmieniamy trochę klimat, przechodząc do filmów o lżejszym charakterze. 







Stanisław Bareja, i jego najsławniejszy film z czasów PRL-u, czyli "Miś".
Produkcja ma charakter komediowy, zbiera praktycznie same pozytywne opinie, w tym również moją. 
Serdecznie polecam, jeśli jeszcze nie oglądaliście ;)







W głównych rolach:

Stanisław Tym
Barbara Burska
Krzysztof Kowalewski
Zofia Czerwińska
Barbara Burska






Znacie Go? Na pewno tak! :)
Nie tylko z kultowego "Kilera", który jest chyba moją ukochaną polską komedią, ale też z "Seksmisji", "Vabank", czy "Ile waży koń trojański?" 
Myślę, że Juliusz Machulski to najlepszy polski reżyser komediowy i jeszcze niejednym nas zaskoczy. 


W głównych rolach: 

Cezary Pazura
Małgorzata Kożuchowska
Jerzy Stuhr
Janusz Rewiński
Katarzyna Figura

Pora przejść do filmów najnowszych, powstałych w ostatnich latach. 

Gdybym skupiła się na większej ilości produkcji, obawiam się, że post byłby bardzo długi (i tak już jest). Wymienię więc tylko te filmy ostatnich lat, które zrobiły na mnie największe wrażenie, przy których najbardziej się uśmiałam (będą to w większości komedie), które trzymają poziom, mimo że świat się zmienia.


 Reżyseria cz.1: 
Mitja Okorn
Reżyseria cz.2:
 Maciej Dejczer 

W głównych rolach:

Maciej Stuhr
Roma Gąsiorowska
Tomasz Karolak
Agnieszka Dygant
Piotr Adamczyk
Agnieszka Wagner
Wojciech Malajkat
i inni





 Reżyseria: 
Piotr Wereśniak

W głównych rolach:

Piotr Adamczyk
Bartosz Opania
Paweł Domagała
Dominika Kluźniak
Kamila Baar
Barbara Kurdej-Szatan
Marta Żmuda-Trzebiatowska
i inni




Reżyseria: Mitja Okorn

W głównych rolach:

Maciej Stuhr
Agnieszka Więdłocha
Piotr Głowacki
Weronika Książkiewicz
Tomasz Karolak
Paweł Domagała 
i inni

PS.: Ten film jest raczej kontrowersyjny, jedni go kochają, inni nienawidzą. Dlatego od razu proszę o kulturalne komentowanie (mam nadzieję, że tylko formalnie) ;)





Jeden z najnowszych filmów, obejrzycie go jeszcze w kinach! ;)
(Ostrzegam jednak, że niesłusznie klasyfikowany jest do komedii.)
Reżyseria: Filip Zylber

W głównych rolach:

Agnieszka Więdłocha
Maciej Zakościelny
Piotr Stramowski
Bartłomiej Topa
Magdalena Różczka
Aleksandra Domańska
Marcin Perchuć
Katarzyna Dąbrowska




Tak! Tak! Skończyłam! :D
Ograniczyłam się do absolutnego minimum, więc jeśli chcielibyście drugą część, to piszcie w komentarzach :) Koniecznie dajcie też znać, które z polskich filmów są Waszymi ulubionymi, a także czy w ogóle je lubicie :D Jestem niesamowicie ciekawa Waszych opinii!
I dziękuję jeśli dotrwaliście do tego miejsca, przyznaję, że jestem pod wrażeniem ;) No i oczywiście bardzo wdzięczna! 
Pozdrooo i do następnego razu ;*
Loverance


4 komentarze:

  1. Super przygotowany post ^^ a co do ostatniej pozycji zgadzam się, że jednak trochę mija się z komedią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;* Co nie zmienia faktu, że "Po prostu przyjaźń" bardzo mi się podobało i serdecznie polecam! ;)

      Usuń
  2. Uwielbiam Pianistę, oglądałam już 3 razy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno sama do niego wrócę jeszcze nieraz ;)

      Usuń