wtorek, 8 listopada 2016

But first, coffee!

Siemka wszystkim!





Od razu na starcie chciałam Was przeprosić za tą obsuwę posta, ale miałam bardzo aktywny weekend - w sobotę upłynął kolejny rok mojego życia. Teoretycznie skończyłam 17 lat, ale wolę o tym myśleć jako o 16+1, bo w głębi serca uważam, że szesnastka to najlepszy wiek ;) No, a teraz, gdy się już wytłumaczyłam, to czas na parę słów o napoju bogów :D










1. Legenda głosi, że pobudzające działanie kawy po raz pierwszy zaobserwował etiopski pasterz, gdy jego kozy ożywiły się po zjedzeniu ziaren kawowca.



















2. Oprócz właściwości orzeźwiających i pobudzających, kawa przyspiesza również metabolizm, czyli działa odchudzająco ;) 










3. Najdroższą kawę świata wydobywa się z odchodów indonezyjskiego łaskuna, który zjada tylko najlepsze owoce kawy. Częściowo nadtrawiona w żołądku zwierzęcia kawa traci gorzki smak i zyskuje lepszy aromat. Po umyciu, ziarna traktowane są tak samo jak inne gatunki (prażenie, mielenie). Brzmi to obrzydliwie, ale powiem Wam, że miałam okazję pić tą kawę i, o dziwo, jest naprawdę świetna.







4. Największymi producentami kawy są Brazylia, Kolumbia i Wietnam. Zapewniają ok. 50-60% światowej produkcji kawy rocznie.
*
5. Aby poczuć efekty działania kawy, wystarczy poczekać ok. 10 minut.








6. Roczne spożycie kawy na osobę w Europie wynosi ok. 160 litrów (:O)
















7. Kawa jest drugim, po ropie naftowej, towarem handlowym świata.














8. Sama nazwa kawy pochodzi od arabskiego "gahwah" lub tureckiego "kahweh" i oznacza "usuwająca zmęczenie" lub "siła podnosząca".





9. W przeciągu ostatnich 10 lat konsumpcja kawy w Polsce wzrosła aż o 80%!






10. Naukowo udowodniono, że picie dwóch filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko depresji o 15%.
*
12. Kawa zapobiega rozwojowi próchnicy.

















13. Śmiertelna dawka kawy dla człowieka wynosi 100 filiżanek.





 14. Kolejna legenda głosi, że Arabowie odkryli kawę i byli o nią strasznie zazdrośni. Chcieli zachować to odkrycie w tajemnicy, odmawiając prawa do wywożenia ziaren kawy poza granice swojego kraju. Jednak pewien muzułmański pielgrzym, Baba Budan, przemycił siedem nasion z Arabii i zasadził je w Indiach. Według tej legendy cała kawa świata pochodzi właśnie z tych skradzionych siedmiu ziaren.








Tego byłoby na tyle :) Mam nadzieję, że post się Wam spodobał. Piszcie w komentarzach, czy lubicie pić kawę i czy wiedzieliście o tych ciekawostkach - ja przyznaję, że zanim zaczęłam pisać, nie znałam większości z nich. Czekam na Wasze komentarze i, oczywiście, linki do Waszych blogów ;)
Pozdrooo!
Loverance










2 komentarze:

  1. Ciekawe fakty i chyba mało znane ;) Tak więc kiedy idziemy na kawę? ;p

    OdpowiedzUsuń